Tur : Havkatte- og vragtur Skib : M/S Tuna Clipper, Skagen. Fiskested : Skagerrak/Kattegat
Så var
tiden kommet for Målerens årlige tur med hurtigsejleren
M/S Tuna Clipper. Vi mødtes i Skagen en typisk dansk
forårsdag, hvor vejret viste sig fra sin ustabile side. Vi
skulle således i løbet af dagen opleve både sol,
regn og ikke mindst vind med deraf følgende bulet
havoverflade.
Den oprindelige plan med at starte med at gå på
havkattefiskeri blev droppet, da vores skipper Arne Olsson
desværre havde dårligt nyt om forholdene ved den
svenske kyst, hvor fiskeriet skulle have foregået. Fiskeriet
havde de sidste 14 dage været stort set umuligt p.g.a. en
strøm, der løb næsten konstant med 2,5 til 3
mil. Gårsdagens fiskeri havde kun givet en enkelt havkat til
hele båden trods ihærdige anstrengelser, og Arne
fortalte, at strømforholdene var værst, når
vinden var i sydøst, og det var netop, hvad den var denne
søndag i maj. Vi blev derfor enige om at opgive havkattene
og i stedet prøve nogle af de mange vrag, der ligger i
Skagerrak. Det lette grej blev stillet til side, og de kraftige
pirkestænger blev rigget til, hvorefter turen gik mod dagens
første vrag.
Morten havde lovet Henrik, som aldrig før havde
været på vragfiskeri, at han ville få fisk inden
for de første 10 minutter. Et lidt satset løfte, men
det skulle vise sig at Mortens løfte blev indfriet, så
Henrik var tændt fra starten af. På de første
vrag blev der fanget både torsk, sej og lubbe. Det var ikke
trofæfisk, men der kom da lidt i kurvene.
Forholdene var
meget svære både for skipper og fiskere. Vinden
lå hele dagen på mellem 8 og 12 m/s, og strømmen
gjorde også sit til, at det var svært at ramme vragene.
Mange mistede pirke vidnede dog om, at vi langt de fleste gange fik
kontakt med vragene, men fiskeriet var ikke så effektivt,
idet vores pirke meget hurtigt p.g.a. vind og strøm blev
ført væk fra vraget igen, hvis de altså ikke
havde sat sig fast.
Efterhånden som vi kom på dybere vand, blev det
næsten umuligt at fiske. Skipper forsøgte forskellige
måder at "angribe" vragene på, men udbyttet var
desværre minimalt. Derfor kom det meste af dagens fiskeri til
at foregå på lavere vand og med fisk i en
størrelse, der lod en del tilbage at ønske. Arne skal
have ros for et meget ihærdigt opsøgende arbejde, hvor
Skagerrak blev sejlet tyndt i et forsøg på at finde
godt fiskeri, og han var også god til at komme med råd
og vejledning til, hvordan vi skulle gribe situationen an. Han
forsøgte nogle gange at bakke båden op mod vind og
strøm for at holde os over vragene, og andre gange blev vi
alle dirigeret over i den samme side for at få et drev ind
over de lidt større vrag.
Alle mand fik fisk med hjem og Jeppe stod for fangsten af dagens
største fisk, som var en torsk på 4,5 kg. På et
af de sidste vrag blev der også fanget et par små
langer med den største på ca. 2 kg. Klavs var dagens
uheldigste, idet han mistede næsten al linen på hans
hjul, men han kunne også fremvise dagens mest ulækre
fisk i form af en stor og klam slimål, som var blevet
fejlkroget.
Den fynske delegation - anført af Jeppe - gjorde et
sidste forsøg på at gøre Klavs rangen stridig
som dagens uheldigste, idet de lidt syd for Hobro måtte
foretage resten af turen hjemad med Dansk Autohjælp. Jeppes
bus havde allerede ved ankomsten til Skagen givet udtryk for, at den
ikke var helt på toppen, da den pludselig havde sendt flammer
ud af udstødningen. Ved 10 tiden søndag aften sagde
motoren farvel og tak ved at indhylle motorvej E45 i en tyk sort
røg. Det blev derfor meget sent inden "Målerbussen"
igen var på fynsk grund.